Pengikut

^ ^ siFat LeMah LembUt ^ ^



'Ar-Rifq' ertinya sikap lemah lembut, wajah berseri dan lapang dada. Selagi seorang wanita muslimah memiliki sifat ini, maka akan terjalin persatuan antara sebahagian muslimah dengan sebahagian yang lain. Lemah lembut memiliki satu kelebihan dari akhlak-akhlak lain. Maka Allah memberikan pujian yang baik kepada orang yang memiliki sifat lemah lembut di dunia dan pahala yang melimpah di akhirat, jauh lebih banyak dari pahala yang diberikan kerana sifat yang lain.
 Sifat lemah lembut mempercantik orangnya dan memperindahnya di mata manusia dan di sisi Allah. Dan apabila seseorang tidak memiliki sifat lemah lembut, tentu ia akan mendapat aib di sisi Allah dan di mata manusia. Sebab Allah Maha Lemah Lembut dan menyukai sifat lemah lembut.
 Selagi engkau memperhatikan sirah Nabawiyyah, tentu engkau akan mendapati sebaik-baik ikutan dalam kaitannya dengan sifat ini. Ikutan tersebut adalah Muhammad bin Abdullah, nabi yang ummi sallallahu 'alaihi wasallam.



Maka jadikanlah sikap lemah lembut sebagai perhiasan bagi dirimu wahai saudari muslimahku, yang dapat engkau terapkan terhadap anak-anak, suami dan tetanggamu. Jadikanlah ia sebagai jalan kehidupanmu, agar dapat mencapai apa yang engkau kehendaki. Al-Asma'y pernah berkata dalam syairnya :


' Tak pernah kulihat kelemah-lembutan,
seperti dalam kehalusannya,
dia keluarkan anak-anak perawan,
dari tempat pingitannya,
siapa meminta pertolongan,
dalam menyelesaikan urusannya,
diapun biasa mengeluarkan binatang,
dari tempat persembunyiannya.'

* sekadar berkongsi untuk semua muslimah *

Tiada ulasan: